De hectiek van Corona neemt ons tijdens de kerstvakantie in beslag en pas in februari 2021 ontmoeten we via Teams de twee collega’s van Hans. Inmiddels is Gerda aangeschoven als begeleider namens de Buitenschool. Tijdens deze bespreking blijken de leerkrachten duizend en één ideeën te hebben. We spreken af dat Gerda en Judith de school fysiek gaan bezoeken en het lesontwerp verder uitwerken met de drie leerkrachten.
Gelukkig hebben we periodiek een overleg met het kernteam dat bestaat uit Bram (KunstLoc), Marjan (de Buitenschool), Dimph (De Waardenmakers/Zevenbuiten, Judith (Inktatelier) en Gerda (de Buitenschool). We constateren dat door het enthousiasme van de leerkrachten het doel uit het zicht lijkt te raken. Meer informatie over het project is nodig. Leerpunt is ook dat we iedereen die nieuw aanschuift het projectplan moeten sturen. Neuzen richten blijft continue nodig. Ook constateren we dat de verbeelding van ons eigen uitvoeringsproces vergeten wordt. Er wordt een Instagram account aangemaakt waarin we onze processtappen verbeelden link naar stem.vandekinderen.verbeeld. Een stok achter de deur voor onszelf en leuk voor anderen om te bekijken. Ook vragen we stagiaires van KW1 fotografie en film om het proces te fotograferen. Dat lukt: één stagiaire met ondersteuner gaan de drie buitenlesdagen fotograferen.
In april 2021 zijn de eerste data bekend waarop we naar buiten gaan met 45 kinderen, 3 leerkrachten, 2 begeleiders, 1 fotograaf. We gaan naar Gewande, aan de oever van de Maas. Het wordt een tocht met de huifkar op 18 mei en een fietstocht op 25 mei. Op 17 juni gaan we naar de zandverstuiving.
Bijna een jaar na ons eerste contact gaan we nu echt met de kinderen naar buiten om hun stem te verbeelden. Gerda en Judith zijn samen met de leerkrachten volop met de voorbereidingen bezig.