De Buitenschool staat voor onderwijs met impact en wordt gerund door een team bevlogen en enthousiaste initiatiefnemers en docenten uit verschillende takken van onderwijs.

Anouk: uit enthousiasme en overtuiging in het project van De Buitenschool gestapt. Kinderen buiten laten leren, verrijkt hen in hun ontwikkeling. Welk kind wil dit nu niet?!

José: waarom geloof ik in de buitenschool? Ik geloof in de buitenschool omdat de combinatie van. De natuur biedt ons zoveel meer dan we vaak beseffen. Respect hiervoor ontwikkel je alleen door er te zijn. Kinderen kunnen onderzoekend en ontwerpend leren in een ongestructureerde, buitenomgeving. Leraren mogen ervaren en leren om zo het onderzoekende leren van hun kinderen te begeleiden. De buitenschool is een gouden combinatie. En elke keer weer zien we de bevestiging daarvan in het geluk en plezier van de kinderen.

Wij geloven in de kracht van natuurlijke speel- en leerlandschappen waarin nieuwsgierigheid, spel, ontdekken, bewegen, creëren en samenwerken, de motor zijn om tot leren te komen. We ontwerpen buitenlessen waarbij kinderen fysiek, cognitief en sociaal worden uitgedaagd. Buiten leren in de natuur is voor ons een antwoord op de huidige maatschappelijke ontwikkelingen waarin de roep om duurzaam denken, vergroenen en gezond gedrag steeds groter wordt. Wij staan voor breinvriendelijk onderwijs waarin alle domeinen aan bod komen. Van rekenen en taal tot aan de kunstvakken. Daarnaast komen persoonsvorming, sociale en motorische doelen aan bod.

Wij ontwerpen en spelen met leeraanleidingen in de natuur waarbij alle zintuigen worden aangesproken. Deze manier van werken schept een blijvende herinnering en ervaringsbasis voor het leren van een kind (en misschien wel voor het leven).

Stichting De Buitenschool bestaat sinds maart 2018 en is gestart als innovatief
onderwijsproject en wordt ondersteund door de Gemeente ’s Hertogenbosch vanuit het onderwijs innovatiefonds. Het initiatief startte midden 2016, waarna de eerste pilot in samenwerking met de L.W. Beekmanschool in mei 2017 plaatsvond op Landgoed Haanwijk van het Brabants Landschap.

De Buitenschool biedt:

• Hulp bij vraagstukken rondom de organisatie en invulling van Buitenonderwijs
  • Handvatten en inspiratie voor het ontwerpen van Buitenlessen.
  • Inspiratiemiddagen voor teams
  • Coaching en begeleiding op van docenten op buitenlocatie

Wij bieden inspiratie, coaching en training aan docenten en ontwerpen samen met basisscholen die zich in bovenstaande willen ontwikkelen. Lessen in de Buitenschool bevorderen creativiteit bij kinderen en docenten. We ontwerpen de buitenlessen vanuit de gedachte ‘niet stapelen maar vervangen’ en werken zo mee aan het reduceren van werkdruk bij docenten. De Buitenschool denkt mee met de vervanging van de doelen van in de klas naar Buiten de klas.

Wij richten ons op het uitbreiden van het concept naar meerdere scholen in ’s-Hertogenbosch, Tilburg, Waalwijk en omstreken. Wij geloven in de kracht van vernieuwing, samenwerking en initiatief en werken graag samen met andere partners zoals de Pabo, Brabants Landschap en de Duurzame Pabo om de impact van het Buitenschool te vergroten.

jose@stichtingdebuitenschool.nl

Twitter | Facebook