In de Buitenschool werken we op een andere wijze dan in de klas.  De leerruimte buiten is ongestructureerd. Kinderen gaan op zoek naar avontuur, ontdekken, bewegen en vinden het soms ook spannend om de vaste kaders los te laten.   Buiten leren biedt tal van kansen om tot leren te komen. Per vakgebied bepalen we een aantal doelen waar we op een buitendag mee gaan werken. Deze gieten we in een drietal activiteiten welke we rondom een thema inbedden. Daarnaast houden we ruimte voor het experiment, ontdekkingen van kinderen en met wat de natuur ons die dag te bieden heeft. Samenwerken, ontdekkend en onderzoekend leren en creativiteit zijn een aantal uitgangspunten waarmee we werken.

Wanneer we het bos ingaan zetten we onze zintuigen op scherp. We werken vanuit actieve werkvormen waarin we kinderen uitlokken tot beweging en gebruiken de stilte om de zintuigen juist op scherp te zetten.  . Voor een begeleider is dat soms ook zoeken. Hoe begeleid je kinderen? Hoe wissel je af vanuit actief werken naar verstilling?  Hoe koppel ik de doelen die ik voor ogen heb precies aan de kansen van ‘Buiten’ leren?  Hoe zet ik enthousiasme van de kinderen om in een zogenaamde ‘kalme’ focus om tot dieper leren te komen? Wat is de betekenis van ‘spel’ voor onder-midden en bovenbouw in de buitenruimte?  Belangrijke vragen waar we samen met de docenten waarmee we werken, antwoorden op zoeken. Juist door in dialoog te gaan en de observatie van kinderen zorgen we ervoor dat we het aanbod in de buitenlessen intensiveren. Een manier van werken waarin we elkaar scherper maken en waardoor je visie op leren verruimt.

Contact

jose@stichtingdebuitenschool.nl
+31 6 47 00 10 32

Twitter | Facebook

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.